بخشی از کتاب مبانی جامعه شناسی فرهنگی
سازگاری، همنوایی و پذیرش نهادینه و عمیق فرد با ارزشها، هنجارها، رسوم و موازین فرهنگی یک جامعه را فرهنگپذیری میگویند. این اصطلاح در اواخر قرن نوزدهم به مفهوم عاریت گرفتن فرهنگی وارد ادبیات علوم اجتماعی شد. فرهنگپذیری یکی از عوامل دگرگونی فرهنگی میباشد.
الف) فرهنگپذیری یکسویه کلاسیک یا ابتدایی
فرهنگپذیری یک سویه ابتدایی بیشتر مربوط به کودکان است؛ زیرا کودک در مقابل پذیرا شدن عقاید، نگرشها، هنجارها و ارزشهای جدید منفعل است و آنها را بدون مقاومت دریافت میکند.
فرهنگپذیری که از طریق بعضی رسانهها مانند رادیو و تلویزیون صورت میگیرد بهعلت اینکه مخاطب تنها شنونده یا بیننده است و نمیتواند نظر خود را نسبت به مطالب اعلام کند، فرهنگپذیری یکطرفه به حساب میآید. فرهنگپذیری، یکسویه ثانوی مربوط به رسانههای کلاسیک مانند رادیو، تلویزیون، روزنامهها، مجلات یا کتب مختلف میباشد که اطلاعات، عقاید و نگرشها بهصورت یکجانبه به افراد انتقال مییابند.
الف) فرهنگپذیری دوسویه کلاسیک یا ابتدایی
فرهنگپذیری دو سویه ابتدایی در ارتباط مستقیم میان افراد بهوجود میآید؛ به نوعی که در نگرشها، عقاید و فرهنگ افراد تبادل اطلاعات صورت میپذیرد و انتقال فرهنگ دوجانبه اتفاق میافتد. ارتباطات جوامع انسانی بهصورتهای مختلف (مهاجرت، مسافرت، جنگ، تصرف یک کشور یا منطقه و...) مثالی از فرهنگپذیری دو سویه ابتدایی است. مصداق بارز فرهنگپذیری دوسویه کلاسیک را میتوان در حمله مغولها به ایران دید. مغولها بعد از دویست سال تسلط بر ایران، چنان جذب فرهنگ و هنر ایرانی شدند و فرهنگ ایران را پذیرفتند که گوهرشاد و همسرش شاهرخ تیموری از نوادگان چنگیز مغول آنچنان به علم و ادب و هنر ایرانی علاقمند شدند که از آنها بهعنوان هنردوست و هنرپرور در تاریخ یاد میشود. آنها دستور ساخت مسجد گوهرشاد مشهد و هرات و مدارس مختلف را صادر کردند.
با ظهور فناوریهای پیچیده امروز و شبکه اینترنت، فضاهای مجازی زمینه شکلگیری نوع دیگری از فرهنگپذیری را بهنام فرهنگپذیری دو سویه ثانوی فراهم گردانیده است؛ چراکه در ارتباط دو جانبه در فضاهای مجازی، افراد میتوانند به آسانی تبادل اطلاعات، افکار و عقاید داشته باشند و این خود باعث انتقال فرهنگی و تغییرات فرهنگی میگردد.
کتابهای مرتبط
مبانی جامعه شناسی فرهنگی
125,000 تومانوزن | 0.5 کیلوگرم |
---|---|
نام مولف |
پیمانه عسگری |
سال انتشار |
1400 |
نوبت چاپ |
اول |
تعداد صفحه |
206 |
شابک |
9786227239676 |
قطع کتاب |
وزیری |
نوع جلد |
شومیز |